Isnin, 13 Januari 2014

Mentera melayu

Khamis, 31 Mac 2011 Mantera Orang Melayu MANTERA DAN JAMPI MELAYU- KEBATINAN MELAYU Kita berhenti sementara mengenai Ilmu Kebatinan Melayu – Semantan Puteh, kerana saya dapati bahawa pengetahuan mengenai Semantan Puteh lebih daripada mencukupi untuk pengetahuan pembaca. Kemungkinan saya akan bersambung dimasa akan datang atau mungkin juga saya mengemukakan Perguruan SINAR ISLAM. Pada kali ini, saya ingin memaparkan mantera mantera didalam bahasa melayu daripada sudut kebatinan, jurus, perubatan dan kekuatan tubuh badan seperti ilmu kebal  dan sebagainya. Walaubagaimanapun, banyak daripadanya tidak akan dipaparkan cara cara amalan dan kegunaan, cukuplah sekadar pengetahuan untuk pembaca kekayaan warisan orang melayu. Sebahagian mantera yang tertera ada sebahagian merupakan pemujaan dan seru yang salah disisi Syarak, tetapi disiarkan supaya kita tahu apa yang digunakan nenek moyang kita sebelum dan selepas zaman Islam. Anggaplah semua sebagai pengetahuan sahaja. SYURGA DUNIA Bismillah…………………….. Lemak manis cita rasa penanggalan Tuk Adam si…..........................lazat kepada aku sampai mati Ambil air liur di tengah lidah di urut pada zakar sambil membaca jampi diatas. SYURGA DUNIA Bismillah……………………….. Lemah lembut cita rasa penanggalan Tuk Adam si………………………..lazat kepada aku sampai mati Ambil air liur di tepi lidah pula dan diurut pada zakar sambil membaca  jampi diatas SENJATA MALAM Baca pada  seranting kayu dan di selitkan pada pinggang Hai besi balu Hai besi bani Turun besi balu Naik besi berani RAJA ILMU PENGASIH Bismillah……………………………………….. Hai Awang seri ganu seri Seri memila kemuka aku Garam dilaut asam didarat Akulah yang memakai ilmu asam garam Pecah lebur pecah bibir hati……………………kepada aku Akulah (Dengan suara mendayu rayu) yand memakai ilmu asam garam Engkau umat Muhammad memandang kepada aku seperti bulan penuh purnama 14 hari muka aku Engkau umat Muhammad memandang kepada aku Kalau tidak kasih saying gila mabuk cinta rasa kepada aku Gajah putih seberang laut lagi tunduk sujud dibawah tapak kaki kiri aku Derhaka engkau kepada Allah Sidi guru sidilah aku Sidi berkat kata Laila haillallah Mantera dibaca pada hari selasa sampai 7 selasa selepas mandi pagi subuh PEMANIS GIGI Sirih pinang digosok pada gigi tujuh kali, baharu dimakan, selepas membaca sireh jampi 7X dan dihembus pada sireh pinang Bismillah……………………………….. Hai seri bertatah nama gigi aku Seri lilin nama bajuku Seri Melati nama pipiku Pauh dilayang nama telingaku Semut mengiring dibibirku Gajah sekawan dimuka ku Kendur menjadi cegang atau tua menjadi muda Aku hina menjadi mulia Orang Nampak cahaya gigiku Gila mabuk seumur hidup Merayu rayu dihatinya GIGI TEGUH Tuk Esa Tuk Isi Patah tangga ikat besi Teguh tegah akan gigi Kain basahan mandi diperah dan dipintal sewaktu mandi pagi sahaja, dipintal kuat kuat dan bacalah jampi diatas , setelah selesai gigitlah kain tadi sekuat kuatnya JAMPI TERGELIAT DAN SALAH URAT Ambil Seurat daun mengkuang yang belum dianyam buat tikar, dan suruh orang yang tergeliat atau salah urat itu (atau diri sendiri) ikur sejengkal pada mengkuang seurat itu dari jari tengah dan ibu jari, kemudian dipotong. Cari minyak baharu (minyak kelapa atau minyak urutpun boleh) dan dijampikan pada minyak tersebut 3X dan baca jampi 3X juga pada mengkuang itu dan berniat dihati sambil mengurut mengkuang yakni:- Bukan aku urut mengkuang tetapi aku urut urat si………………………… JAMPI TERGELIAT DAN SALAH URAT 2 Hai patah maharaja Ruma bertemu dengan kulit Kulit bertemu dengan daging Daging bertemu dengan urat Urat bertemu dengan tulang Tulang bertemu dengan otak Berkat Doa Doa Nabi Nabi pada sekelian umat Berkat doa Lailahaillallah, Muhammad Rasulullah Nota: Jampi diatas menarik perhatian kerana metepati anotomi tubuh manusia. Ajaib bukan kerana jampi diatas sudah beratus tahun sebelum zaman sains moden anotomi tubuh badan manusia dipraktikalkan. Inilah salah satu contoh jampi serapah orang melayu yang perlu kita kaji dari sudut sains. PETUA ILMU JENGKAL Ambil sebatang lidi ukur pada sejengkal, jika lebih panjang maka menjadi, jika lebih pendek, maka tak jadi, jika mahu tahu sesuatu urusan sebelum itu hendaklah menca Surah Al Ikhlas 3X pada lidi yang sudah diukur sejengkal. Selepas membaca Al Ikhlas, ukur jengkal kita sekali lagi sambil berniat tujuan kita. Wallahualam PEMATAH HATI ORANG GARANG/BENGIS Jika terjumpa seseorang yang garang, bengis dan bebal, sebelum berjumpa dengan orang tersebut bacalah:- Bukan aku pijak tanah Aku pijak kepala engkau Bila berhadapan dengan orang itu, terus baca :- Bukan aku patah jari aku Tetapi aku patah hati perut engkau Sambil patahkan(bengkokkan) jari telunjuk kita sehingga selesai pertemuan kita dengan dia PANAH ARJUNA Bismillah………………………………………….. Hai panah arjuna Aku panah gunung, gunung runtuh Aku panah matahari, matahari tembus Bukan aku yang panah Sang betara guru yang panah Sah sidi pengajaran guruku Sidilah menjadi pada aku Dengan berkat doa La…………………………………………….. PEMANIS GIGI Hai seri bertatah nama gigiku Seri lilin nama bajuku Seri melati nama pipiku PENDINDING PAGAR DIRI Rumput kerak meniti batu Terkapak ditengah jalan Bergerak dagingku lalu Aku memakai periseh jalan Periseh tidak boleh bersua Periseh tidak boleh bertemu Tujuh guguk pematang lurah Tujuh lurah pematang sungai Sedalam laut setinggi langit Itulah hutan batas antara kita Engkau tidak kenal Allah Aku juga kenal Allah Makbul kata guru Mustajab kata Allah Berkat Kalimah……………………………………. SEPAH JAMPI HANTU PEMBURU Cincang tegak jala cabek Engkau pergi ke rimba jauh Engkau jadi hantu pemburu Aku tahu asal kau jadi Orang jambak asal kau jadi Kami orang jambak juga Apabila pergi memburu atau masuk hutan, baca jampi diatas dan jentik lantai atau tanah 3X SERAPAH MEMANGGIL BURUNG Pemikat burung dihutan menggunakan serapah ini bertujuan menangkap burung Bismillah……………………………. Kun Faya Kun Tiga dengan maimunah Sekelian bak da Tidur berjalan dengan Rasullulah Sah kata Allah Kata Muhammad Kata Baginda Rasullullah Bukan suara aku Dan bukan suara buluh Suara Nabi Sulaiman Memanggil engkau PENUMBUK BISA Ini golok ambuh pusaka bapak Tulang mawas sama terjadi dengan diriku Ku panggil pesaka kegenggam ini Ku panggil teras menyata diri Kus semangat Naiklah bias ke tangan ini Jampi serapah diatas jika diamalkan cukup syarat, jika telunjuk kita di tunjuk pada semut, semut akan mati MANDI APUNG Mandi ku kerana Allah Mandi bersisi Rasullullah Mandi iman mandi sifat Cuci sebenar cuci Terketul urat lurus menjadi Seliseh tulang akan ketepi Gagah aku gagah panglima Tahan aku segala terima Air ke kulit Kulit ke isi Isi ke urat Urat ke nadi Tahanlah badan ku ini Berkat kalimah……………………………………….. Mandi apung adalah amalan untuk menjadi kebal, tahan sakit dan tidak lut peluru / senjata tajam. Bila musuh menumbuk atau menendang, kita tidak merasa sakit sedikitpun PENGUNCI Re semenggentam semenggetam ali Aku memakai doa penunduk pelesin pelayah Kata Allah siapa yang garang takut padaku Yang gagah gentar pada ku Seribu dikiri seribu dikanan Aku mengunci hati jantungmu Aku mengunci gerak langkahmu Berkat kalimah……………………………………………. Hembus SERAPAH HUJAN PANAS Unduk unduk angkah angkah Kembang bunga mali mali Hantu tunduk aku melangkah Hantu stautan habis lari Pai menupai Penampi pisang nanas Tercadak cicit tupai Penyapu hujan panas MENGHALAU PELESIT Aku tahu segala datuk moyang mu Engkau berasal anak terkutuk jahanam Engkau daripada nanah yang kuning Engkau daripada nanah yang hitam Engkau daripada miang buluh pecah Engkau daripada leburan besi karat Engkau daripada hampas neraka jahanam Seribu moyangmu lagiku tawar Ini bukan empunya tawar Tawar Allah, Tawar Muhammad Tawar baginda Rasullullah PEMULIH SEMANGAT Mari roh kemari Mari semangat kemari Mari kecil kemari Mari burung kemari Mari halus kemari MENTERA MEMBURU MAMANCING Kutu hutan suruh keluar Suruh keluar beranak anak Suruh keluar bercicit cicit Suruh keluar bermonyet monyet MENGHALAU JIN MAKHLUK HALUS Bismillah………………………………… Lam Yakun Allah Al Samad Berlari engkau setan peraun Ke gunung tujuh lapis loren, laren, jihin, yaoum maizin, loyam, lodin Dengan berkat……………………………………………. TAWAR BISA LIPAN, PENYENGAT Bismillah……………………………… Tawar datang wisak turun Berkat……………………………………….. MANTERA JURUS Allah kata kena Nabi kata jatuh Berkat doa................................................... MANTERA JURUS JANTUNG Nyawa engkau nyawa akulahSERAPAH  Jantung engkau jantung akulah Bukan aku yang pancung tali jantung mu Allah yang pancung tali jantung mu Gugur luruh seperti daun kering Mati terperap Mati Haq Haq Allah aku pinjam Haq kata jadi, jadilah Berkat......................................................... SERAPAH TEKAN BUMI Aku memijak seperti laksamana Tegak berdiri seperti kayu Kaki kaku tangan layu Berkat Sidi guru..... Hai laksamana aku memakai garis laksamana Melintang muntah darah berlalu maut Berkat................................................. Jumpa lagi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan